Artikel udgivet af INCUBA, juli 2018. Link

Tre venner stiftede Retail Disruption (Skiftet navn til Retus november 2018) for to år siden og kan lige nu ikke få .Net-udviklere nok til at følge med efterspørgslen. Snart udvider de med et tredje kontor i INCUBA.

På samme dag for lidt over to år siden tog Uffe Sørensen, Søren Just Skjelbo og Thomas Skyldahl Sørensen en dyb indånding. Efterfølgende gik de hver især ind til deres respektive chefer for at sige op.

Som henholdsvis IT-direktør og Web Manager i Bolia.com og Lead Developer hos e-handelsleverandøren Vertica havde trioen kort forinden arbejdet tæt sammen og været med til at udvikle og lancere en ny onlineplatform. Løsningen sikrede Bolia.com en E-handelspris for sin sammenhængende kundeoplevelse på tværs af kanaler.

”Vi brænder for udvikling. Og selvom der stadig var spændende opgaver, var der udsigt til, at vækst ville fylde mere fremover. Når vi nu arbejdede så godt sammen, besluttede vi os for i stedet at starte vores eget,” fortæller partner og creative director Søren Just Skjelbo.

Når butikker møder web

Med udgangspunkt i egne erfaringer udvikler Retail Disruption komplette IT-løsninger til retailere i smørhullet, hvor fysiske butikker, produkt og webshops overlapper hinanden. Det man med et moderne udtryk kalder omnichannel.

”Mange virksomheder kører stadig med to systemer – ét for butikken og ét for web. Der er et kæmpe potentiale i at få tingene til at spille sammen, både i forhold til at spare en masse ’dum’ tid og skabe en bedre kundeoplevelse,” siger Søren Just Skjelbo.

Det potentiale bliver ikke mindre relevant i takt med, at globale giganter som Amazon forbereder deres indtog i Norden.

For de tre stiftere er svaret simplicitet og gennemsigtighed. De betragter ikke Retail Disruption som et ”normalt” konsulent-hus, hvor enten web eller ERP er i fokus, men udnytter hinandens forskellige baggrunde inden for Retail, Web, IT-arkitektur, ERP og projektledelse til at levere tværgående rådgivning og løsninger selv med et relativt beskedent team.

”Vi har selv siddet på den anden side af bordet og ved, hvor svært det kan være at snakke eksempelvis integrationer på tværs af systemer og virksomheder. Vi arbejder hver dag for at gøre det nemt at være kunde hos os, fordi vi netop varetager alle disse berøringsflader.”

Tror på legoklodser

Drømmekunderne er retailere med komplekse produkter. Det kan fx være konfigurerbare senge med et hav af forskellige variationsmuligheder. Midt i juni lancerede teamet en ny webplatform udviklet for SengeSpecialisten; en opgave de vandt foran væsentligt større konkurrerende virksomheder.

”Ved at snakke ordentligt med dem og virkelig forstå deres forretning, kan vi spare meget tid. Det lyder måske banalt, men sådan er det. Vi arbejder også kun med åbne systemer, der kan tale sammen. Vi tror på legoklodser.”

En af legoklodserne er det cloudbaserede økonomisystem Uniconta. Retail Disruption implementerede systemet for SengeSpecialisten allerede i begyndelsen af året sammen med et skræddersyet butikssystem, der taler sammen med den nye webplatform.

Kundeporteføljen indeholder foruden SengeSpecialisten også større virksomheder som eksempelvis JYSK og BoConcept, som Retail Disruption har været med til at udvikle digitale strategier for. Yderligere blev et stort samarbejde med design- og møbelvirksomheden Flexa i sidste måned offentliggjort.

“FLEXA har i mere end 40 år været frontrunners når det gælder udvikling af møbler og interiør til børn. Så vi er vildt glade for at være deres digitale partner og for at vi kan være med til at bygge fremtidens FLEXA. Vi skal bl.a. hjælpe med en skalerbar digital platform, som foruden en produktkonfigurator også skal rulles ud i hele verden.”

Buldre derudaf

Hvad er jeres største udfordring lige nu?

”Vi skal have nye kolleger. Vores ordrebog er fyldt op, og vi kan ikke løbe hurtigere,” siger den kreative direktør og indskyder, at virksomheden aldrig har brugt penge på markedsføring.

I dag består Retail Disruption af otte medarbejdere. Fortsat vækst skal være med til at skabe sikkerhed for dem selv og kunderne, så teamet kan jonglere flere sideløbende projekter og samtidig have mulighed for at holde ferie.

”Men vi er opmærksomme på, hvornår det bliver et maskineri. Vi vil gerne spise frokost sammen og bevare et godt arbejdsmiljø. Det handler det sindssygt meget om. Men der er ingen fast grænse. Lige nu skal vi bare buldre derudaf, og så ser vi på det, når vi bliver 10-15-20. Vi har kunder i millionklassen, så vi skal have et større apparat.”

Retus A/S – www.retus.dk