Artikel udgivet af Uniconta, november 2018. Link
alton&heim ligger i Oslo, Århus og på nettet – og fra starten af 2019 også i København. Den nye møbelkæde udfordrer de eksisterende spillere ved at tilbyde eksklusivt møbeldesign i dansk tradition til rimelige og faste priser. Samtidig lægger de vægt på bæredygtighed, høj service – fx gratis levering og tilbud om at få vognmanden til at tage den gamle sofa med til genbrug hos Blå Kors. Det handler om at gøre tingene enkle for kunden.
”Udgangspunktet har været at rydde pladen og tænke forfra”, fortæller Henrik Althoehn Henriksen, der er direktør og partner for den nye møbelkæde. Og den filosofi gælder også valget af samarbejdspartnere, hvor valget blandt andet er faldet på økonomisystemet Uniconta til at være den kommercielle motor, der binder økonomi, lager og salg sammen. Præcis som alton&heim er det nye økonomisystem udviklet helt fra bunden. Det giver et åbent system, der er let at bruge, effektivt i drift og let at integrere med andre programmer.
Garanti mod udsalg
”De værktøjer vi anvender, skal understøtte vores grundlæggende koncept,” forklarer Henrik Althoehn. ”For eksempel skal det ikke koste en krig. Vores model er at sælge kvalitet til en rimelig pris, der altid er den samme.
Som forbruger kan du regne med prisen – der kommer hverken udsalg, fødselsdagstilbud eller Black Friday. Det betyder, at du kan købe når det passer dig – uden at være bekymret for, at din sofa pludselig koster det halve dagen efter. Den filosofi kræver naturligvis, at vi hele vejen sørger for lave omkostninger uden at gå på kompromis med kvaliteten. Og det er en af årsagerne til at vi valgte Uniconta, der leverer det, der skal til – uden at vi skal betale for et hav af ekstra features, som vi aldrig får brug for.”
Enkelhed er afgørende
”Det er også en grundlæggende ambition for alton&heim at gøre tingene enklere og mere lige til for kunden. Fx skal du selv kunne vælge farver og materialer, men du har ikke brug for 1000 kombinationsmuligheder. Dine valgmuligheder er defineret og udvalgt af vores designere, fordi det er jo det, de kan – og det er din sikkerhed for at det fungerer, når du får leveret din sofa eller din lænestol. Den enkelhed oplever vi faktisk også hos Uniconta. De har tænkt for os, så vi ikke skal til at bruge oceaner af tid på ligegyldige valg, men får værktøjer, der kan bruges med det samme.”
Ryd pladen og start forfra
Det er firmaet Retus A/S, tidligere Retail Disruption A/S, der har leveret og implementeret Uniconta-løsningen hos alton&heim. Ligesom alton&heim og Uniconta er de varme tilhængere af at starte fra grunden. Kreativ direktør Søren Just Skjelbo siger:
”En ren plade giver optimale muligheder for at automatisere og optimere rutiner. Jo mere komplekst, jo større gevinst. Men ofte bremser gammel software vitale forandringer i en virksomhed. Argumentet for at holde fast er som regel, at systemerne virker, og at medarbejderne er vant til dem. Men den tankegang er jo nærmest selvmord, hvis en virksomhed reelt ønsker at forandre sig og opnå en digital transformation.”
Uniconta er kernen
Retus anvender som regel Uniconta, når de sammensætter de totale forretningskoncepter til detailhandlen, som de er eksperter i. Det gælder også løsningen til alton&heim, hvor alle varedata inklusive beholdninger og priser, samt salgs- og indkøbsordrer ligger i Uniconta. Det er hjertet i systemet, forklarer Søren Just Skjelbo. ”Hvis man forestiller sig en håndvægt, så er erp-systemet stangen, der indeholder alle data. I begge ender er der tilføjet interfaces. Den ene mod sælgere og slutkunder, den anden mod fabrikker, grossister og logistikpartnere. Alle arbejder med samme informationer, alt er opdateret på en gang og alt arbejder i samme retning. Da Uniconta samtidig er et meget åbent system, der er let at integrere med andre applikationer, er det den ideelle commerce motor i virksomhed, der ønsker at bygge en ny og mere tidssvarende struktur.”
Hurtig og nem tilpasning
Uniconta bygger på dyb erfaring, men uden at hænge fast i gamle tankesæt. Det hele er smidt på bordet, der er kigget kritisk på det – og så er det sat sammen på en måde, der giver mening i forhold til de krav, der gælder i dag. Fx kan en tilføjelse af et felt, der i andre erp-systemer tager timer, i reglen klares på minutter i Uniconta, mener Søren Just Skjelbo.
Retus er et konsulenthus, der leverer digital arkitektur, unikke e-handelsplatforme og skræddersyede løsninger til retail-virksomheder. Alle nødvendige ekspertiser findes in-house. ”Vi kan håndtere ERP, portaler, salgsplatform, webshop, BI, UX osv. og har faste samarbejdspartnere til design. Det sætter os i stand til at skabe overblik og tilbyde tværgående løsninger, hvor vi eliminerer de gråzoner og overlap i ansvar, der nemt opstår i den type digitale projekter,” slutter Søren Just Skjelbo.
Retus A/S – www.retus.dk